Åbne arrangementer

Højskoleaften på Højskolen Mors

Hver onsdag aften kl. 19.30 er der højskoleaften på Højskolen Mors. De fleste arrangementer er åbne, hvor du har mulighed for at opleve højskolestemningen til en koncert eller et spændende foredrag.

Følg med på siden her, hvor vi løbende opdaterer alle arrangementerne.
Prisen er typisk 75 kr. for skolekredsmedlemmer og 100 kr. for ikke medlemmer. Dette er inkl. kaffe og kage.
Tilmelding sker på mail til info@hojskolenmors.dk. Vi glæder os til at se jer!

Kalender 2024

10.01 Internt

17.01 Nordiske fortællinger og sang fra højskolesangbogen.

Kom til en klassisk højskoleaften med fotælling og sang med fortæller Stine Kjær jensen og forstander Nikolai Seidelin

24.01 Fortællerens dag
Musikalsk foredrag om vores største folkemindesamler Evald Tang Kristensen

Tippe Molsted har arbejdet med denne kulturarv og har tilført det sit eget kunstneriske udtryk, der på samme tid er ældgammelt og nutidigt. Hun har lært af gamle spillemænd, sangere og fortællere fra Vestjylland og bruger denne kundskab i sit arbejde med sit eget udtryk i ballader og fortællinger.

Balladerne synges og fortælles, med fløjte, tromme og harmonika. Hyrderåb fører publikum tilbage på heden sammen med Tippes beretninger om de gamle folk. Fotos af Evald Tang Kristensens meddelere er en del af scenografien og er med til at skabe en scenisk ramme.
Fortællerens dag fejres hvert år den 24. januar – på folkemindesamler Evald Tang Kristensens fødselsdag (1843 – 1929)

07.02 Koncert med Lea Eydbjørg
Siden Lea som 12-årig skrev sin første sang på sin lille guitar, har den færøske-danske sangerinde udviklet sin helt egen poetiske, inderlige og, til tider, melankolske stemme og tone. Lea har gået på Højskolen Mors, og turnerer nu som opvarmer for blandt andet August Høyen og Iomfro. Vi glæder os til at få Lea indenfor murerne til en helt særlig, musikalsk aften på Højskolen Mors.

14.02 Fernisering af F24s projektuge
Eleverne har i den forgangne uge arbejdet indenfor forskellige tematikker og udviklet særlige, interaktive rum, som du denne onsdag kan få lov til at opleve på helt tæt hold.

21.02 Andreas Campbell fra Ganger
“Dig og mig – uden håb, vi siger bye bye baby, uden løfter” – er en frase, du helt sikkert har hørt brage ud af din radio en gang eller to. På det nummer, og på alle andre af Gangers numre, er det Andreas Campbell, der sidder bag trommesættet. Andreas vil denne aften fortælle om, hvordan det er, at være med i et af Danmarks aller’ største popbands.

26.02 OBS MANDAG: Oplæsning ved digter Mads Mygind
Hvad har Brøndby IF, fertilitetsbehandling, Kanye West og højskolelærere til fælles? Det kan du lære, når du denne aften skal til oplæsning ved den Aarhusianske digter Mads Mygind. En aften, du ikke vil gå glip af! Foredraget er støttet af statens kunstfond.

06.03 Højskoleaften i Flade Kirke
Mere info følger.

13.03 Internt arrangement: Samtykkeaften

20.03 Koncert med Mette Damiri og Nikolai Seidelin
Forstanderne på Højskolen Mors har begge en fortid som musikere. Oplev Mette Damiri og Nikolai Seidlins originale musik på denne særlige aften på Højskolen Mors.

03.04 Anders Lindved
Filminstruktør Anders Lindved har haft en imponerende karrierer i de den danske filmbranche, og denne aften får vi besøg af den flamboyante, rødhårede filmmand. Bliv klogere på, hvordan man får 3 millioner views på YouTube, hvad Starwars fanfiktion egentlig er for noget, og hvordan det er at være kameramand på alt fra Robinson til Alene i Vildmarken.

10.04 TBA

17.04 Internt: Studietursprogram

24.04 Internt arrangement

01.05 Rasmus Lyberth
Oplev den Grønlandske sanger, skuespiller og sangskriver, der har været med til at brede den grønlandske musik udover Grønlands grænser. Foredraget er støttet af statens kunstfond.

15.05 En introduktion til Permakultur og rundvisning i Højskolen Mors’ permahave
Hvad dælen er det der permakultur egentlig, og hvorfor er eleverne på Højskolen Mors så ellevilde med det? Bliv meget klogere på Permakultur, se vores permahave og mød vores Permalærer, Oso Bracho, og Perma-praktikant, Caroline Gylling.

22.05 Else Mathiassen: “En danser krydser sit spor”
Ligesom forfatteren Sandemoses forlod Else Mathiassen Mors og Jante. Dansen blev hendes ledetråd ud i verdenen og ind i højskolen. Hun rejste for at blive sig selv og frigjort fra slægtens historie. Troede hun. Sandemose flyttede ikke tilbage. Det gjorde Else, med erfaringer nok til at bo på øen i egen ret. Livstråde spindes. Noget bestemmer vi selv. Noget er givet. Givet er det, at vi kan spejle os i hinandens historier og måske blive lidt klogere på os selv og tilværelsen.Oplev Elses medtagende foredrag med dans og fællessange.

29.05 Samtalesalon
En samtalesalon er et samlingspunkt for folk, der gerne vil samtale med hinanden på en ny, organiseret og dybdegående måde. Oplev den sjove samtaleform på Højskolen Mors.