Kultur på Toppen

Højskole for voksne – Lukket for tilmeldinger

Periode: 18. februar – 2. marts 2024

Kursusledere: Mette Damiri og Nikolai Seidelin

Velkommen til et spændende 2 ugers kursus på højskolen mors!

Glæd dig til 2 uger med højskole for voksne. Her får du et klassisk højskoleophold på 2 uger med varieret indhold og masser af højskolestemning!
Du kan vælge mellem 3 gennemgående linjer: Tegning og Maleri, Keramik og Skriveværksted. Herudover vil der være fælles foredrag, ekskursioner, valgfag i Politisk Eksistens, Yoga samt Krop & bevægelse. Vi skal synge fællessange fra den nye højskolesangbog og nyde lækker, økologisk mad fra vores fantastiske køkken, der udgav deres første kogebog i 2023.

Vi skal opleve en af Danmarks førende kunstnere, Peter Callesen, der vil introducerer os for hans værker. Derudover skal vi på Kirsten Kjærs muséum. Vi skal besøge Fossil- og Molermuseet, vi skal høre spændende foredrag, der altsammen vil inspirere vores kreativitet.
Vi skal gå små ture i den fantastiske natur omkring højskolen, vi skal nyde solnedgangen på Salgerhøj og have gode, meningsfulde samtaler over et glas rødvin om aftenen.

Kom med på et fantastisk kursus, der emmer af kreativitet og højskolestemning.

Læs om de 3 gennemgående workshops her og download programmet.

Skriveværksted

Højskole

Hvilken historie gemmer du på? Det skal vi undersøge på Skriveværkstedet på Højskolen Mors!

Hver dag på kurset vil du vil få enkle øvelser og simple teknikker, der hjælper dig til at finde og forfine din litterære stemme. Guidet af vores dygtige undervisere, vil du få konstruktiv kritik, der hjælper dig til at blive endnu skarpere på, hvordan dit udtryk træder bedst frem.

Vi begynder fra første dag at fange minder og oplevelser ind i tekster. Sideløbende med øvelserne vil du få hjælp til at begynde med nogle lidt større tekster med udgangspunkt i det erindrede liv.

Vi går altid nænsomt frem, skaber en motiverende atmosfære og deler vores historier med hinanden i gensidig fortrolighed og forståelse for, at det kræver mod at se på sit liv.

Vi glæder os til at dykke ned i ordenes forunderlige verden sammen med dig.

Nikolai Seidelin

Underviser i Skriveværkstedet

Nikolai Seidelin er forstander på Højskolen Mors, og underviser på Skriveværkstedet på dette kursus.

Nikolai er idéhistoriker, og er meget optaget af, hvordan vi med ord former verdenen. Han er ord- og sprognørd, og vil uden tvivl vække din glæde for ordenes verden.

Tegning og Maleri

Højskole maleri

På Tegning og Maling undersøger vi maleriets mange muligheder: Stregen, farven og kompositionen, der giver mulighed for at løse det samme motiv på mange forskellige måder.

Materialerne vil være sortkridt – akvarel – akryl – evt. ægtempera –papir, lærred og træplade.

Forløbet understøttes af mange forskellige opgaver, feks. Monotypi og Fossiler på Molermuseet ved Fegge, portræt i en kombination af eget ansigt og naturmaterialer og sammensætning af to billedeforlæg.

Det daglige forløb vil være en kombination af oplæg, eget arbejde i værkstedet og fælles gennemgang af producerede værker.

Kurset vil være for alle uanset niveau.

Hvis du ikke bruger egne materialer, kan der påregnes en lille materiale udgift.

Jens Bredholt

Underviser i Tegning og Maling

Jens Bredholt er et kendt ansigts i kunstverdenen, hvor han er kendt for sin dynamiske og legende sterg. Han er primært kendt for sine landskab-, dyre- og dansebilleder.

Jens står klar til at fylde din maler-rygsæk med de absolut bedste værktøjer til at finde din indre kunstner frem.

Keramik

Højskole keramik

Er du klar til at få ler mellem hænderne og lade kreativiteten vokse frem?

Hvis du vælger keramik på dette kursus, kan du dykke helt ned i den spændede, kreative disciplin, hvor håndværk og udtryk er i højsæde, tempoet er skruet ned og kreativiteten har optimale rammer.  Du kan også glæde dig til Raku-brænding, hvor vi hurtigt ser resultatet af vores værker.

I Keramik er du velkommen, ligegyldigt om det er første gang, du har ler i hånden, eller om du er vant til at sidde ved en drejeskive.

På Højskolen Mors er keramik et praktisk og æstetisk kulturfag. Vi ser på forskellige retninger og tilgange til at arbejde med keramik, både historiske og nutidige.

Vi skal lave brugsting – praktisk, funktionelt og æstetisk, så som kopper, skåle og tallerkner. Men vi vil også våge os ud i at arbejde skulpturelt, hvor grænserne er mere flydende, og der ikke findes rigtigt eller forkert.

BIRTE KILDAHL

Underviser i Keramik

På Højskolen Mors rimer ler på Birte. Jo, den er god nok!

Birte er keramiker og kunstner, og har en helt særlig evne til, at begejstre, inspirere og udvikle eleverne på Højskolen Mors indenfor keramikkens verden, og vi ved, hun også vil kunne gøre dig til en vaskeægte ler-nørd.

Tilmelding og priser

Dagskursist  2400,- pr. uge
Dobbeltværelse 3250,- pr. uge
Dobbeltværelse m. bad/toilet 3900,- pr. uge
Eneværelse  4900,- pr. uge

Inkluderet i prisen:

• Lækker mad fra vores fantastiske køkken
  • Ekskursioner til museer samt entrébillet
  • Undervisning og foredrag

Vælger du Keramik eller Tegning og Maleri, er der en lille materialepris på 200 kr. oveni kursusprisen.

Når du tilmelder dig skal du betale 500 kr. i depositum. Kursusprisen opkræves ca. 8 uger før kursusstart.

Har du spørgsmål til din tilmelding, er du meget velkommen til at kontakte os på 88 77 97 20. Kontoret er åbent mandag-fredag 07.30-14.30