}

info@hoejskolenmors.dk

sociologi

Derfor skal du vælge Sociologi

Selvom vi ofte oplever, at vi træffer vores helt egne suveræne beslutninger, så er der alligevel mønstre i vores sociale handlinger. Vi er ofte mere typiske end unikke. Og sociologi handler netop om at beskrive og forstå sociale mønstre i vores ytringer og handlinger.

I sociologi undrer vi os. Vi undrer os f.eks. lige nu over, at en femtedel af alle unge i rige, rolige Danmark oplever angst, depression og/eller stress;  at en masse mennesker har glæde ved at ryge selvom alle ved, at det er farligt; at der findes stor ulighed i sundhed; at fjernundervisning dræner os for energi og motivation, og højskoleliv giver en masse energi; at forskellige mennesker har et helt forskelligt forhold til arbejde; at der stadig i 2020’erne er store uligheder i mænds og kvinders liv i Danmark.

I faget møder vi klassiske og moderne sociologiske teorier, der søger svar på de sociale mønstre helt forskellige steder: i overordnede samfundsstrukturer, i hverdagslivets erfaringer og livsformer, eller i microprocesser og ritualer i smågrupper. Og disse teorier bruger vi til at forsøge at forstå og forklare de ting, vi undrer os over.

Undervisningen er undersøgende, analyserende og diskuterende og med oplæg fra både lærer og elever.

… få trænet dit sociale blik og sociale dømmekraft

Nicolai Westmark

Højskolelærer i Sociologi

Nicolais interesse kan sammenfattes i to ord: Samfund og eksistens. Hvilke forventninger, rammer og bånd skabes af samfundet? Og hvordan finder vi mening i det?

Nicolai er cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet, og efter en tid i Social- og Ældreministeriet og som underviser på Silkeborg Højskole slået kløerne i det samfundsfaglige område på Højskolen Mors. Nicolais undervisning bærer præg af hans enorme nysgerrighed samt lyst til at være nærværende og til stede i alt hvad han gør.

Højskolen Mors • Salgerhøjvej 36 • 7900 Nykøbing Mors

Mail: info@hoejskolenmors.dk