Udeliv

Derfor skal du vælge udeliv

I Bæredygtigt Byggeri kommer du til at give dig i kast med at lære og afprøve de mest basale byggeteknikker gennem forskellige projekter på dit ophold.
Faget er for dig, der ingen erfaring har med værktøj eller håndværk, og vil lære det grundlæggende i at bygge. Hvordan virker en skruemaskine, hvilken del af en skrue har ’trækeffekt’ og holder en konstruktion sammen, hvornår bruger man en stiksav frem for en rundsav?

Det er et projektorienteret fag, hvor ideer til projekter bliver en blanding af konstruktioner, såsom bænke, sofaområder af paller, overdække til opbevaring af materialer, drivhus af genbrugsvinduer og lign.

Emner vi kommer rundt om er materialevalg, bæredygtighed, alternative løsninger, genbrug og byggebranchens udfordringer.

Der bliver inspirationsture i lokalområdet for at se og undersøge simple bygningskonstruktioner bygget hovedsageligt af genbrugsmaterialer såsom genbrugs- vinduer/træ osv.

Vi bygger op, vi bygger simpelt og alle har forudsætninger for at være med.

Peter E. Cox

Højskolelærer i Udeliv

At være ude i det fri giver mulighed for at mærke kroppen, psyken og naturens kræfter. Det er også en erfaring i det simple liv, hvor fokus flyttes fra hverdagens rutiner til de grundlæggende vigtige elementer, vi ofte tager for givet: Mad, ly og varme. Om det er overnatning under en stjerneklarhimmel, på vandet og kitesurf i 14m/s i marts eller bygge sin egen kajak, så er udelivet hjemme for mig. Jeg har en baggrund som friluftvejleder med fokus på bevægelse i naturen og har tidligere arbejdet professionelt kitesurfing, teambuilding og klatring. Jeg glæder mig til at se dig til udeliv